تبلیغات
/کلیپ بختیاری /شعر بختیاری - آلبوم هی جار -آلبوم مال کنون - فول آلبوم مسعود بختیاری - تمام آلبوم های مسعود بختیاری - آلبوم مسعود بختیاری - آلبوم مال کنون -- آلبوم بر افتو - آلبوم آستاره - آلبوم بهیگ - آلبوم تاراز

آلبوم هی جار مسعود بختیاری


این آلبوم شامل؛

مقوم شیر علی مردون

عبده ممد للری( فولكلور)

ترانه می نا بنوش (شعر و ملودی بهمن علاءالدین)

چوبی بهروم و مریم

ترانه خروسخون (شعر و ملودی بهمن علاءالدین)

ترانه تی به ره (شعر خسروی +بهمن علاءالدین،ملودی بهمن علاءالدین)

زخمه ای به یاد عبده ممد


بقیه متن و لینک دانلود در ادامه مطلب


آواز بختیار فولكلور

ترانه بلال بلال فولكلور + بهمن علاءالدین

ترانه دیمه فولكلور + بهمن علاءالدین

دستمال حریر

اجرا گروه شهرآشوب یلدای 70

هنرمندان ؛

رضا شفیعیان ؛ سنتور

منصور سینكی ؛ تار

عطاء الله جنگوك ؛ تار و سه تار

عبدالنقی افشارنیا ؛ نی

اردشیر كامكار ؛ كمانچه و قیچك

بیژن كامكار ؛ دف

حسین بهروزی نیا ؛ عود و تارباس

محمود فرهمند ؛ تنبك

علی حافظی ؛ تك نوازی نی

مسعود بختیاری ؛ خواننده

تنظیم و آهنگ از عطا جنگوك

در جلد آلبوم هی جار می خوانیم،

چه خووه شو مهی پا تش تنگی تا خروسخون گپ زنی وا همدرنگی

ایل بختیاری با صداقت و پایمردی تا كنون نسبت به اصالت های دیرینه فرهنگی خود وفادار مانده و در خورجین ارزش های سنتی خود ترانه ها و آواهای موسیقیایی را از "كوچراه ها" به "وارگه ها" ی ماندگاری كشانده است حركتی زلال و پرتوان با دستمایه ای شیرین و گوشنواز كه ستایش پرمهر و صادقانه طبیعت است و گاه چنان ظریف و عاطفی كه پنداری به زمزمه موسیقی جویبارها و چشمه سار ها شوربرانگیز و طربناك است.

ترانه های روستایی و فولكلوریك با رعایت زیبایی های ملودیك قبل از هرچیز گویای احساسات انسانی، ملی و جستجوی همبستگی های بشری است كه با زبانی خلاق ،مفاهیم قدیمی را در ذهن متبادر می سازد و هویت های فرهنگی را از طریق گوش و حافظه شنوایی به ادراك می رساند.موسیقی فولكلوریك اگرچه شاعر و سراینده مشخصی ندارد اما به تمامی آینه دار اصالت های بومی است و جزیی از میراث و مرده ریگ ارزش های قومی یك طایفه و قبیله به شمار می رود كه در اشكال و اصواتی موزون و برخوردار از اشعاری پرشور و ساده و زیبا در بافتی موسیقیایی این "دل آوازی " ها را با تاثر و همدلی می كشاند.

فولكلور را اگر چه در سیر تكوینی خود، حادثه ای طبیعی و متعلق به زمان های گذشته محسوب می گردد اما چنین فرآیندی به همان نسبت از توسعه و گسترش بی بهره نبوده و در عین شگفتی ، هربار تغییرات و پیرایه های تازه ای را به خود پذیرفته بی آنكه از جوهره اصلی خود فاصله گیرد و همین عدم ایستایی است كه این موسیقی را به دینامیزمی همواره ، سوق می دهد و به چنین دلیلی است كه تا سر حد ستایش ، شنونده را مجوب و شیفته خود می سازد.

ترانه "می نا بنوش " كه از اصیل ترین و قدیمی ترین آواهای بختیاری است و پیش از این با نام "عزیزم سوزه" با برداشتی آزاد به اجرا درآمده بود از چنین دستمایه ای برخوردار است كه با كمپوزیسیون جدایی ناپذیر شعر و موسیقی در سرشتی فولكلوریك جلوه و جلایی روح و محلی ایجاد كرده و با ژرفای روح روان آدمی پیوند می خورد. همبستگی شعر و موسیقی در بختیاری امری تفكیك ناپذیر است ، هر شعری در ایل ملودی مخصوص به خود را دارا است.این اشعار كمتر تابع قواعد عروض بوده و بیشتر اوزانی هجایی دارند . خصیصه دیگر "فراگیر بودن" دورنمایه در عین "فردیت" است.بعبارتی بیان تالم شاعر و لحن متالم موسیقی تواما وحدتی جدایی ناپذیر را تشكیل می دهند ، این وحدت بیان تالمات انفرادی نیست بلكه مبین آلام همگانی است. اما "هی جار" در گستره خود منهای "آواز بختیاری" كه نوعی "سوگینه خوانی" است ، تماما ابعادی عاشقانه وتغزلی را در بر دارد و از عشق های پاك و بی آلایشی سخن می گوید كه با غنای تراژیك مستمر در فرهنگ عشایری ، مضمونی كلی با رومانتیسمی فعال ایجاد كرده و تصاویر و سایر عناصر صرفا در خدمت تغزلی منطقه ای قرار گرفته اند و در این میانه عشق با بدویتی آشكار مركز ثقل این سرایش هاست.این نغمه ها دركنار عنصر عشق با شور و شعفی وصف ناپذیر ، جغرافیای منطقه ای و موقعیت های مكانی را با استفاده از كلمات محلی منعكس می سازند . چنین ترانه هایی كه محصول زیبایی و الهامات طبیعی و گرانبار ایل است طراوت و رنگارنگی حیات و شكفتن را در آینه "كوچ بهاره" متجلی می سازد كه اصطلاحا به آن "كوگ خوانی" یا "كبك خوانی" می گویند.این ابیات را شاید بتوان شادترین و پرهیجان ترین ترانه هایی دانست كه ضمن برانگیختن احساسات صمیمی ، آكنده از مشاركت و همزیستی تنگاتنگ انسان در راستای زندگی كوچ نشینی و سروده هایی در روند پیوند ها و مهر و پیمان هاست.

"عبده ممد للری" اگرچه آخرین حدیث نامكرر عشق در ایل بختیاری نیست اما یكی از زیباترین رومنس های عاشقانه ای است كه در دهه های اخیر به جریده های نامكتوب دلدادگی های ایلیاتی و ادبیات شفاهی كوچ زیستی رقم خورده است.هنگامی كه در بدشگونی شامگاه چهارشنبه بیست و یكم ماه نرم و سبكیار سوار و مادیان سفید "للر" و "كُتُك" را درنوردیده و "خدابس" دختر عاشق ایل در میانه راه غریبانه جان می سپارد ، اكنون عبده ممد بی قرار زنجیر ایلخانی را بریده و در محاصره تفنگچی ها در "قلعه زراس" تنها و بی كس به هیچ تصنعی "بیت خوانی" می كند .

ترانه های "هی جار" جز بخش های فولكلور ، سروده های خواننده به شمار می روند كه در تركیبی تازه و در هین وفاداری به اصالت های موسیقی بختیاری ساخنه شده اند و ملودی ها علیرغم بدعت و نوآوری چندان ذهن آشنا و مانوس اند كه شنونده بی هیچ مقاومتی آنان را به گوش جان پذیرفته و با آنان همنوایی می كند.از طرفی به كار گیری عبارات و اصطلاحات فراموش شده بختیاری همچون

"همدرنگ" همنشین همدل و همزبان

"تش و تنگ" آتش پر حجم و صفا

"دنگل" گلدانه و دانه دل

و نیز رعایت و كثرت واژه و استعاره "گل" برای یار و معشوق و عروس ، از ویژگی های زبانی این ترانه هاست.همچنین كلمات در خویشاوندی با موسیقی باری از ایماژ و تصویرسازی در ذهن شنونده با رنگ آمیزی لهجه ای سلیس و روان تجسم می بخشد و در روشنایی دل انگیز مهتاب همبستگی های دو ایل بزرگ هفت لنگ و چهارلنگ را با آتش عشق و صمیمیت و نوای "بلال" و "یاریار" گرم نگه می دارد.

اما نغمات و ترنم موسیقی بختیاری چنان ظریف و سركش اند كه نمی توان آنان را با گام های مترونیك سنجید و مهار كرد و بیشتر در ردیف های شوشتری ، بختیاری ، بیات اصفهان ، دشتی و دستگاه های شور و همایون قرار می گیرند. در همین راستا باید به پل زدن های غیر محسوس و گردش مقام های مختلف اشاره كرد كه در حدی ظریف و دلنشین از دستگاهی به دستگاهی و از گوشه ای به نغمه ای و مایه ای تغییر مدلاسیون می دهد.

همچنانكه در ترانه "خروسخون" از شور ضمن اشاره ای به بیات اصفهان به شور واگشت می كند و در ترانه "دیمه" از بیات اصفهان به شور تغییر مقام می یابد.در اثنای كار از فرم ها و تكنیك موسیقی و پیرایه های صوتی و نت های زینتی در خدمت كار بهره های متفاوتی گرفته شده است


منبع متن

ردیف

نام آهنگ

لینک دانلود

1

مقوم شیر علی مردون

دانلوددانلود کنید

2

عبده ممد للری) فولكلور)

دانلوددانلود کنید

3

ترانه می نا بنوش شعر و ملودی بهمن علاءالدین

دانلوددانلود کنید

4

چوبی بهروم و مریم

دانلوددانلود کنید

5

ترانه خروسخون شعر و ملودی بهمن علاءالدین

دانلوددانلود کنید

6

ترانه تی به ره

دانلوددانلود کنید

7

به یاد عبده ممد

دانلوددانلود کنید

9

ترانه بلال بلال

دانلوددانلود کنید

10

ترانه دیمه

دانلوددانلود کنید

11

دستمال حریر

دانلوددانلود کنید


سایتمنبع :اس ام اس بختیاری    

آموزش دانلود از مدیا فایر


***(( نظر یادتون نره !!!!!!!!!!!!!!!!!!!! ))***



طبقه بندی: آهنگ بختیاری، 
برچسب ها: فول آلبوم مسعود بختیاری، تمام آلبوم های مسعود بختیاری، آلبوم مسعود بختیاری، آلبوم مال کنون، آلبوم هی جار، آلبوم بر افتو، آلبوم آستاره، آلبوم بهیگ، آلبوم تاراز، فول آلبوم بختیاری، فول آلبوم بهمن علاالدین، موسیقی بختیاری، آهنگ بختیاری، مسعود بختیاری، آلبوم بختیاری، آهنگ بختیاری جدید، آهنگ بختیاری اصیل، موسیقی اصیل، موسیقی سنتی، استاد بهمن علاالدین، مال کنون، موسیقی در ایل بختیاری، دانلود آلبوم مال کنون، دانلود آهنگ بختیاری، دانلود فول آلبوم مسعود بختیاری، دانلود آلبوم هی جار، هی جار،
ارسال توسط mohsen
آخرین مطالب
تبلیغات
آرشیو مطالب
نظر سنجی
کدوم مطلب رو بیشتر دوست دارین که بیشتر بنویسم؟





صفحات جانبی
پیوند های روزانه
خبر نامه
برای اطلاع از بروز شدن وبلاگ یا تغییر احتمالی آدرس وبلاگ در خبرنامه عضو بشید





Powered by WebGozar

خرید شارژ

تفریح و سرگرمی

دانلود

قالب وبلاگ

فروشگاه اینترنتی ایران آرنا